دلایل ضریب نفوذ پایین بیمه عمر

هرچند ایران نتوانسته است جایگاه قابل توجهی در آمار مربوط به بیمه عمر به دست آورد، اما انتظار می‌رود که در سال‌های آینده با توجه به تغییر و تکان‌هایی که در صنعت بیمه به وجود آمده است بتواند در این زمینه موفق عمل کند.

دلایل ضریب نفوذ پایین بیمه عمر در ایران

با مشاهده سوابق تاریخی می‌توان متوجه شد که بیمه عمر از سال ۱۳۱۱ به ایران وارد شد. بیمه‌ گزاران توانستند با استفاده از شرکت‌های خارجی و داخلی بیمه از مزایای آن برخوردار شوند. بیمه عمر از سابقه طولانی در ایران برخوردار است، اما رشد چشمگیری در طی این سال‌ها نداشته است. بسیاری از کارشناسان دلایل این مسئله را ناشی از موارد زیر می‌دانند:

  1. اقتصاد
  2. عوامل فرهنگی و اجتماعی
  3. عملکرد شرکت‌های بیمه در ایران

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. اقتصاد

عوامل اقتصادی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که نشان می‌دهد که ایران توانسته در زمینه بیمه عمر به هدف مد نظر خود دست یابد و برخی از این عوامل شامل این موارد است:

– از آنجایی که نرخ تورم در بازار اقتصاد ایران بسیار بالاست، باعث می‌شود که درآمد پایین اقشار مختلف جامعه قدرت خرید آن‌ها را برای خرید کالاهای ضروری کاهش دهد؛ چه برسد به سرمایه گذاری بر روی بیمه عمر.

– مورد بعدی که همواره یکی از داغ‌ترین عوامل اقتصادی است، عدم اشتغالزایی و بیکاری قابل‌ توجه جوانان است که باعث افزایش فقر در جامعه می‌شود.

– علاوه بر تمامی موارد نوسانات بازار سکه، ارز و طلا باعث شده که میزان درآمد مردم کاهش پیدا کند و قدرت خرید آن‌ها نیز کم شود، در نتیجه افراد تمایل یا به عبارت بهتر توانایی سرمایه گذاری بر روی بیمه عمر نخواهند داشت.

بر خلاف ایران کافی ست نگاهی به آمار استقبال از بیمه عمر در کشور‌های پیشرفته بیندازید، آنگاه متوجه خواهید شد که رشد بیمه عمر ارتباط تنگاتنگی با شرایط اقتصادی هر کشور دارد.

با این حال باید به یاد داشته باشید که عوامل اقتصادی تنها مسئله تاثیرگذار در رشد نرخ بیمه و موارد دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند به همان اندازه مهم و موثر باشد.

اهمیت بیمه عمر

۲. عوامل فرهنگی و اجتماعی

ابتدا لازم است که کشورها برای جلب توجه مردم به سمت بیمه عمر آن‌ها را با مزایا و انواع ویژگی بیمه عمر آشنا کنند تا با افزایش شناخت و درک افراد قدرت تصمیم گیری آن‌ها افزایش پیدا کند. به عبارت بهتر هرچقدر شناخت شما از یک مسئله کمتر بوده و برای شما مبهم باشد، رغبتی برای سرمایه گذاری در آن نخواهید داشت.

مورد بعدی که در بسیاری از کشورها از جمله ایران همچنان رواج دارد پایبندی به سنت‌ها می‌باشد که باعث می‌شود مردم برای خرید بیمه عمر تمایل چندانی نداشته باشند. علاوه بر این عدم شناخت انواع بیمه‌ها و مزایای آن‌ها و عدم درک درست پوشش‌های آن باعث می‌شود که افراد برای سرمایه گذاری گزینه‌های دیگر را ترجیح دهند.

در نهایت بسیاری گمان می‌کنند خدمات ارائه شده توسط بیمه‌های درمانی مانند بیمه تامین اجتماعی برای ایشان کافی است، در نتیجه دلیلی نمی‌بینند که از مزایای بیمه آن بهره‌‌مند شوند که این مسئله باز هم به عدم شناخت کافی درباره بیمه عمر می‌گردد.

۳. عملکرد شرکت‌های بیمه در ایران

علاوه بر موارد عنوان شده می‌توان به عملکرد شرکت‌های بیمه در ایران در حوزه بیمه عمر خرده گرفت. به عنوان مثال از آنجایی که بر روی موضوعات دیگر مثل بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و بیمه درمانی مانور بیشتری انجام می‌شود. افراد اطلاعات کمتری نسبت به بیمه عمر در دست دارند و همین امر باعث کاهش نرخ آن خواهد شد.

تبلیغات نادرست و نابجا و یا اشتباهات بازاریابی در بیمه عمر از دیگر مواردی است که متوجه شرکت‌های بیمه است. در نهایت عدم همکاری صحیح و اصولی به شرکت‌های داخلی با شرکت‌های بیمه جهانی در زمینه بیمه عمر موجب عدم اعتماد مردم شده است.

دلایل استقبال از بیمه عمر در کشورهای پیشرفته

برخلاف کشور ایران همانطور که اشاره کردیم در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان مانند ژاپن و کانادا بیمه عمر با اقبال خوبی همراه بوده است که مهم‌ترین دلایل آن حاکی از این موارد است:

شرایط بیمه عمر در کانادا

امروزه بیش از ۴۳ شرکت بیمه در کانادا وجود دارد که خدمات بیمه عمر را ارائه می‌دهند و مردم حداقل سه تا چهار نوع بیمه زندگی دارند که مهم‌ترین دلیل آن پایین بودن نرخ تورم و ثبات اقتصادی در کشور کانادا می‌باشد. به همین دلیل است که سرمایه گذاری در مهم آن نیست و مردم از پوشش‌های از کار افتادگی این بیمه نامه استفاده می‌کنند.

معمولا بیمه عمر در این کشور با دو موضوع بیمه عمر مدت دار و دائمی ارائه می‌شود. شرایط بیمه عمر مدت دار شبیه به بیمه عمر در کشور خودمان است، به این معنی که بیمه گزار پس از پرداخت حق بیمه می‌تواند از پوشش و خدمات آن استفاده کند و در صورت فوت مبلغ توافق شده بر روی بیمه نامه به ذینفعان پرداخت می‌شود. در بیمه عمر دائمی فرد می‌تواند پس از مدت مشخصی که در بیمه نامه ذکر می‌شود دیگر حق بیمه نپردازد، اما از پوشش‌های بیمه نامه استفاده کند.

اهمیت بیمه عمر

شرایط بیمه عمر در ژاپن چگونه است؟

آمار حاکی از آن است که کشور ژاپن دومین بازار بیمه‌ای جهان را در اختیار دارد. با توجه به این که جامعه آماری آن ۱۲۹ میلیون بیمه عمر در سال ۲۰۱۲ است، می‌توان نتیجه گرفت که این بیمه از طرفداران بسیار زیادی در این کشور برخوردار است.

یکی از معروف‌ترین و موفق‌ترین موضوعات بیمه در ژاپن بیمه عمر پزشکی است که ۲۰ درصد جمعیت این کشور از مزایای آن استفاده می‌کنند. در توصیف ویژگی‌های این بیمه همین بس که در سال ۲۰۱۱ و پس از زمین لرزه و سونامی بزرگ در شرق ژاپن ۱۶ هزار نفر کشته و هزاران نفر ناپدید شدند، اما پرداخت هزینه‌ها در آن زمان چیزی حدود ۱۶۰ میلیارد به همراه ۲۰ هزار پرونده خسارت تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

همکاری شرکت‌های بیمه خارجی در ژاپن باعث شده است که به بیمه نامه عمر در این کشور مورد استقبال مردم قرار بگیرد، از آنجایی که خدمات بسیاری از شرکت‌های بیمه گسترده است مردم می‌توانند از مزایای آن‌ها برخوردار شوند.

مزایای بیمه عمر در اروپا

آلیانز و آکسا نام دو شرکت بیمه بزرگ و مشهور در جهان است که بسیاری از کشورهای آسیایی نیز با آن‌ها همکاری می‌کنند. این شرکت‌ها با استفاده از مزایا و خدماتی که ارائه می‌دهند پرتفوی بسیار عظیمی دارند. با توجه به اینکه آمار بیمه عمر در کشورهای اروپایی همواره صعودی بوده است، کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که دلیل آن این است که بیمه گزاران به صورت آگاهانه بیمه عمر خود را انتخاب می‌کنند. از طرف دیگر ثبات شرکت‌های بیمه و قدرت مالی آن‌ها موجب شده است که مردم به راحتی به آن‌ها اعتماد کنند.

بیمه عمر در کشورهای آمریکایی

آمار مربوط به بیمه عمر نشان می‌دهد که آمریکا توانسته است ۲۸ درصد از گردش مالی خود را به بیمه عمر اختصاص دهد و این رقم در جهان بسیار قابل توجه است. کشورهای آمریکا، ژاپن، ایتالیا و چین قدرتمند‌ترین کشورها در بیمه عمر به شمار می‌آیند که توانستند ۵۰ درصد از گردش مالی آن را به خود اختصاص دهند. با توجه به این موارد می‌توان نتیجه گرفت که بیمه عمر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و توجه به آن باعث می‌شود در بلند مدت از مزایای آن برخوردار شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *