انتقال بیمه بدنه

امروز با توجه به مزایایی که بیمه بدنه پارسیان دارد، یکی از پرطرفدارترین موضوعات بیمه برای صاحبان اتومبیل می‌باشد که می‌تواند در کنار بیمه شخص ثالث خدمات بیشتری را به بیمه‌گزاران ارائه دهد. به همین دلیل برای قرار گرفتن تحت پوشش این بیمه و مواردی که بیمه شخص ثالث خدمات لازم را ارائه نمی‌دهد بهتر است برای خرید بیمه بدنه اقدام کنید.

این نکته را به یاد داشته باشید که بیمه بدنه متعلق به مالک خودرو است. به همین دلیل تخفیفات ارائه شده توسط شرکت بیمه برای بیمه گزاران بسیار مهم و ارزشمند است. از این رو شرایط انتقال بیمه بدنه یکی از فرایندی است که گاهی می‌تواند به دغدغه اصلی بیمه‌ گزاران تبدیل شود به همین دلیل لازم است با شرایط آن آشنا باشید.

چرا انتقال بیمه بدنه مهم است؟

همانطور که به آن اشاره کردیم بیمه بدنه متعلق به مالک خودرو است. از طرفی تخفیفات بیمه بدنه که توسط شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود، مزایای زیادی را در اختیار صاحبان خودرو قرار می‌دهد. ممکن است در صورتی که فرد برای خرید اتومبیل جدید اقدام می‌کند، نیاز داشته باشد که بیمه بدنه اتومبیل قبلی را به خودروی جدید انتقال دهد. این مسئله زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که فرد بیمه گزار در زمان اعتبار بیمه بدنه از آن استفاده نکرده است، یعنی خسارتی را از شرکت بیمه دریافت نکرده و با توجه به تخفیفاتی که در طی این سال‌ها به دست آورده، مایل است تا همان بیمه نامه را انتقال دهد. طبیعی است که این مسئله باعث کاهش هزینه بیمه بدنه خواهد شد.

دلایل انتقال بیمه بدنه عمدتا بنا به یکی از این موارد انجام می‌شود:

1- خرید اتومبیل جدید و انتقال تخفیفات عدم خسارت بیمه بدنه خودروی قدیمی به خودروی جدید

2- خرید خودروی صفر و انتقال بیمه بدنه خودروی قبلی به خودروی صفر

3- انتقال بیمه بدنه به یک شرکت بیمه جدید که خدمات بهتری ارائه می‌دهد.

به یاد داشته باشید که نمی‌توانید برای انتقال بیمه بدنه به یک شخص دیگر اقدام کنید.

انتقال بیمه بدنه

شرایط لازم برای انتقال بیمه بدنه

معمولا بیمه بدنه برای صاحب خودرو صادر می‌شود و اگر در مدت زمان اعتبار آن بیمه گزار از شرایط عدم خسارت برخوردار باشد، می‌تواند از تخفیفات مربوط به آن استفاده کند، اما به یاد داشته باشید که این تخفیفات قابل انتقال به شخص دیگر نیست. با این حال شما می‌توانید بیمه نامه بدنه اتومبیل قبلی را با تمام تخفیفات و مزایایی که دارد به اتومبیل جدید منتقل کنید.

با این حال لازم است که نقل و انتقال مربوط به بیمه بدنه در طی ۲۴ ساعت پس از فروش خودرو انجام شود. در این میان به این نکات توجه داشته باشید:

1-‌ قبل از تاریخ پایان یافتن اعتبار بیمه نامه بدنه برای انتقال آن اقدام کنید.

2- پس از فروش خودرو دارای بیمه بدنه در طی ۲۴ ساعت این موضوع را به شرکت بیمه اطلاع دهید.

3-‌ در طی شش ماه پس از پایان یافتن اعتبار بیمه نامه بدنه می‌توانید آن را به خودروی جدید انتقال دهید.

4- به عنوان مثال اگر در انتقال بیمه بدنه خودروی جدید گران‌تر از خودروی قدیمی باشد، شما موظف هستید که حق بیمه اضافه پرداخت کنید، اما اگر ارزش آن پایین‌تر از خودروی قبلی باشد حق بیمه برگشتی توسط شرکت بیمه به شما پرداخت می‌شود.

5- به یاد داشته باشید که شما نمی‌توانید بیمه بدنه را به فرد دیگر منتقل کنید. به این دلیل که این بیمه نامه برای بیمه گزار صادر می‌شود و سند مالکیت خود را برای انتقال بیمه نامه بسیار مهم است.

فرایند انتقال بیمه بدنه به اتومبیل جدید

چنانچه از سابقه عدم خسارت در بیمه بدنه برخوردار هستید و مایل به انتقال بیمه بدنه هستید، بهتر است به این نکات توجه کنید:

شما می‌توانید تخفیفات عدم خسارت خودروی قبلی را با توجه به شرایط عمومی بیمه نامه به اتومبیل جدید منتقل کنید.

زمانی می‌توانید انتقال بیمه بدنه به خودروی جدید را انجام دهید که به طور رسمی مالک خودروی جدید شوید، زیرا بیمه بدنه بر اساس مالکیت خودرو است.

زمانی که اقدام به انتقال بیمه بدنه به اتومبیل جدید می‌کنید، لازم است که کارشناس شرکت بیمه از خودروی جدید بازدید نماید.

در صورتی که خودروی جدید گران‌تر از خودروی قبلی باشد، ارزش اتومبیل خریداری شده جدید در بیمه نامه بدنه درج می‌شود.

به یاد داشته باشید که اگر بیمه نامه اتومبیل قبلی همچنان دارای اعتبار است و مایل به انتقال آن هستید، بیمه نامه قبلی باطل می‌شود و با توجه به اختلاف مبلغ حق بیمه و با توجه به ارزش اتومبیل جدید یا حق بیمه بیشتری از شما دریافت می‌شود یا حق بیمه برگشتی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

نکته دیگری که وجود دارد این است که برای انتقال بیمه بدنه به خودروی جدید باید خودروی قبلی و خودروی جدید در یک گروه خودرویی باشد. به عنوان مثال خودروهای ۴ سیلندر مثل ۲۰۶، خودروهای بالاتر از چهار سیلندر مانند سانتافه، خودروهای دارای ۴ سیلندر مثل پراید و پیکان و در نهایت خودروهای که کمتر از ۴ سیلندر دارند.

انتقال بیمه بدنه

آیا انتقال تخفیف بیمه بدنه امکان پذیر است؟

در صورتی که اتومبیل جدید خریداری کرده‌اید و مایل به انتقال تخفیف بیمه بدنه خودروی قبلی به خودروهای جدید هستید، به راحتی می‌توانید از تخفیف بیمه بدنه استفاده کنید و آن را نیز منتقل نمائید. علاوه بر آن می‌توانید انتقال بیمه را بین شرکت‌های بیمه‌ای انجام دهید. با این حال لازم است از شرایط هر دو شرکت در این باره مطلع باشید. به این دلیل که بتواند در شرکت جدید نیز از تخفیفات بیمه بدنه قبلی استفاده کنید. علاوه بر این لازم است که مالک هر دو خودرو قدیمی و جدید یک نفر باشد.

در چه شرایطی می‌توان بیمه بدنه را به خریدار انتقال داد؟

شما می‌توانید بیمه بدنه را به خریدار اتومبیل خود منتقل کنید، اما نمی‌توانید سابقه تخفیفات عدم خسارت را به او منتقل کنید.

شرایط انتقال بیمه بدنه در شرکت بیمه جدید

در صورتی که مایل هستید بیمه بدنه خود را به شرکت بیمه جدید انتقال دهید، می‌توانید این کار را انجام دهید. برای این کار کافی ست در تاریخ تمدید بیمه نامه به منظور درخواست تبدیل و انتقال بیمه بدنه در شرکت بیمه جدید فرم‌های مربوطه را تکمیل کنید.

نکته مهم و حائز اهمیت این است که شما می‌توانید تخفیفات بیمه بدنه قبلی را نیز به شرکت جدید انتقال دهید. هر چند لازم است خودروی شما توسط کارشناسان بیمه در شرکت جدید مورد بررسی قرار گیرد.
برای انتقال بیمه بدنه لازم است این موضوع را به شرکت بیمه اطلاع دهید و در صورتی که مایل هستید که بیمه بدنه را به خودروی دیگری انتقال دهید درخواست مربوطه را به شرکت بیمه ارسال کنید. علاوه بر این مدارکی از شما درخواست می‌شود که نیاز به ارائه آن خواهید داشت. پس از بازدید کارشناس شرکت بیمه و پرداخت مبلغ مابه‌‌التفاوت این مسئله ممکن خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *